Jakie techniki treningu mentalnego warto stosować?

Opublikowane przez dona w dniu

Nawet najwięksi z największych – sławni atleci współdziałają nie tylko z trenerami, którzy uczą ich, jak doskonalić warsztat, ale także trenerami mentalnymi, zmieniającymi ich podejście do treningu i startów i psychikę. Zastanówmy się, co nam może dać i jak prawidłowo stosować trening mentalny.

Trener mentalny dba o to, żeby sportowcy kontrolowali budzące zwątpienie myśli, budowali motywację oraz skupiali się na najbliższym zadaniu, rozbudzając wewnętrzną koncentrację, a także potrafili dążyć do niewymuszonego automatyzmu. Ten obszar praktycznej psychologii posiada już zasób podręczników, które zawierają wykazy działań, które coraz częściej stosuje się w innych niż sport obszarach ludzkiej aktywności – pracy i nauce. Nie zaszkodzi zaznajomić się z podstawowymi spośród nich, ponieważ mogą przydać się każdemu w najmniej spodziewanych sytuacjach.

Podstawowe techniki i metody, na których opiera się trening mentalny, wymagają ogromnego skupienia

Podstawowe techniki, które trener mentalny stosuje to między innymi: technika wyobrażeniowa, wyznaczanie celów, dialog wewnętrzny, a także relaksacja.

Zacznijmy od początku: technika wyobrażeniowa przyczynia się do przyswajania nowych ruchów składających się na kolejne sekwencje skoków, biegów, odbić czy uderzeń. Zawodnik wyobraża sobie każdy, nawet najmniejszy element danego ruchu: tego, jak noga dokonuje wybicia z progu na skoczni, w jaki sposób dłoń zaciska się na rakiecie tenisowej i tak dalej. Techniki opanowuje się w realnych działaniach, ale wyobraźnia pomaga w tym jako błyskawicznie odtwarzany czynnik, dzięki któremu przyswojenie materiału daje możliwość przywyknięcia do sekwencji ruchu. Można ją stosować również w nowych miejscach, żeby szybciej do nich przywyknąć.

Trener mentalny pomaga również w ustalaniu celów. Wyróżniamy ich dwa podstawowe typy: dotyczące wyników końcowych, rezultatu meczu oraz dotyczące sposobu wykonania danego elementu treningu. Istotne, by ustalić je zgodnie z wytyczną: nie mogą to być oczekiwania osób stojących obok sportowca. Wynik meczów zależy od przeróżnych składników, m.in. dyspozycji dnia, warunków atmosferycznych, zbiegów okoliczności, ale nic nie daje takiej determinacji do wylewania potu na treningu jak świadomość celów, które są ucieleśnieniem największych marzeń.

Rozmowa sportowca z samym sobą, czyli dialog wewnętrzny, to pozornie pokaz ekstrawagancji. Ważne jednak, żeby w „rozmowie” zawrzeć analizę swojego zachowania, myśli i uczucia, a także instrukcje dotyczące zmiany określonych elementów. Należy również motywować samego siebie.

Kategorie: Różności